Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hjernen og Hjertet

Vi arbejder i Børnehuset Nobi med Hjernen & Hjertet.  Hjernen & Hjertet er et IT-system, der i arbejdet med børns læring, sundhed og trivsel, kan kombinere en række velfungerende praksisrettede værktøjer.

Ved at skabe sammenhæng og effektivitet, understøtter Hjernen & Hjertet sikringen af den gode pædagogiske kvalitet. Dette sker ved at digitaliser en række af de aktiviteter og refleksioner der er mellem forældre og fagpersonale. Disse aktiviteter skal danne grundlag for den løbende refleksion og dialog om barnets trivsel, udvikling og læring.

Systemet består af en række moduler, hvoraf vi i Haderslev Kommune primært anvender disse:

 

Rambøll TOPI

Systematisk trivselsvurdering, hvor vi to gange årligt forholder os til det enkelte barns trivsel og udvikling. Dette fordi vi ved, at den hyppige og systematiske vurdering af hvert enkelt barn, er med til at fremme bedre trivsel samt sikre at vi møder barnet hvor det er i sin udvikling. Som forældre vil I som udgangspunkt ikke være deltagende i disse vurderinger, men såfremt vurderingen af jeres barn giver anledning til bekymring, vil I naturligvis blive inddraget i planlægningen og udførelsen af en eventuel efterfølgende indsats.

 

SprogTrappen

Et forebyggende sprogpædagogisk redskab, hvis formål er at understøtte fagpersonalets arbejde med børns tidlige sprogudvikling. Dette ved systematisk at følge og støtte det enkelte barns udvikling over tid, på baggrund af de observationer der gøres i hverdagen. SprogTrappen fokuserer på sammenhængen mellem barnets udvikling af færdigheder og anvendelse af disse i samspil med omgivelserne. Det er summen af barnets samspilserfaringer med omgivelserne og ikke alderen i sig selv, der driver barnets udvikling. SprogTrappen er ikke en test eller en udredningsmetode, men et sprogpædagogisk observationsredskab, der gør det muligt løbende at følge og støtte barnets udvikling og opdage eventuelle udfordringer tidligt. Indplaceringen af barnet sker på baggrund af observationer og indgående kendskab til barnet i hverdagskontekster.

 

Rambøll Sprog

Et vurderingsværktøj, som giver viden om børnenes sproglige udvikling på forskellige alderstrin. Værktøjet anvender det nationale sprogvurderingsmateriale, og kan bruges til både at vurdere et- og tosprogede børns sprog fra treårs alderen og frem til skolestart. Det er lovpligtigt at lave sprogvurderinger på 3-årige børn, hvor der skønnes et behov for at sikre barnets sproglige udvikling. Det betyder at vi sprogvurderer de 3-årige, hvor der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Herudover kan vi ved vurderet behov lave sprogvurderinger på andre alderstrin. I vil altid blive kontaktet såfremt en sprogvurdering bliver aktuelt.

Rambøll Dokumentation

Består af fire værktøjer, som hver især understøtter kommunikationen og refleksionen mellem institutionen og forvaltningen:

• Pædagogisk Læringsmiljø Vurdering (PLV)

• De Pædagogiske Læreplaner

• Pædagogisk tilsyn

• Kvalitetsrapport

Som forældre vil I én gang årligt blive inviteret til deltagelse i Lege-og læringsmiljøvurderingen, der har fokus på refleksion og udvikling i den pædagogiske praksis i forhold til høj faglig kvalitet.

Rambøll Dialog

Dialog-modulet er Hjernen & Hjertets værktøj til at understøtte dialogen mellem forældre og pædagoger om barnets læring, trivsel, udvikling, sundhed og relationer. I dette arbejde vil I som forældre blive aktiv inddraget, rent praktisk foregår det ved, at både forældre og pædagoger inden forældresamtaler, besvarer spørgsmål om barnet. Besvarelserne danner således grundlag for forældresamtalen og strukturerer rammerne for en konstruktiv dialog, hvor fokus er på barnets læring, udvikling og trivsel. Værktøjet skaber overblik over hvordan barnets udvikling støttes bedst muligt, og bidrager til at fastholde de aftaler og indsatser forældre og pædagoger vurderer, kan understøtte barnets videre udvikling bedst muligt.